Profiel
Studio Guichard is gevestigd in ‘The Rock’ in de stad Groningen en is een bureau voor grafische vormgeving. Studio Guichard is een eenmansbedrijf en bestaat al meer dan 15 jaar. In nauwe samenspraak met mijn opdrachtgevers ontwerp ik diverse communicatieuitingen. Bij grote projecten maak ik van mijn ontwerpbureau tijdelijk een meermansbedrijf. Met een breed netwerk aan partners kan ik die grotere opdrachten en processen aan. Dat is een netwerk van communicatiespecialisten, merkstrategen, copywriters, infographicmakers, fotografen, illustratoren, dtp’ers, tekstcorrectoren, drukkerijen, webdesigners en IT’ers. 
   
De kern van mijn werk
Informatie ordenen, oplossingen bedenken en met vorm, kleur, beeld en typografie structuur en overzicht aanbrengen in de inhoud: dat is de kern van mijn werk als grafisch vormgever. Mijn doel is dan ook om ervoor te zorgen dat een communicatieboodschap duidelijk en helder is en goed overkomt bij de doelgroep. Mijn werk is dienend, functioneel, helder en visueel sterk. Het gaat om structuur, ordening, leesbaarheid, kleurgebruik en esthetiek. 

Ervaring
Gedurende de jaren heb ik verschillend werk gemaakt voor diverse opdrachtgevers. Te veel om hier op te noemen en te laten zien. Ik vind het een uitdaging om complexe vraagstukken op te lossen. Klein en groot. Om van een lang onleesbaar artikel een duidelijke, heldere infographic te maken bijvoorbeeld. Wil je dat gedegen doen, dan moet je je verdiepen in je klant, de materie, research doen, rekening houden met doelgroepen, de communicatiedrager en tot slot moet het er ook nog aantrekkelijk uitzien.
Ik vind gedegen vooronderzoek en research een must voor een inhoudelijk goed doortimmerd idee. Dat vind ik ook interessant. Het is mooi werk om dan ‘echt’ aan de slag te gaan met die voorkennis, schetsen te maken en zien dat er wat ontstaat. Dat is voor een grafisch vormgever puzzelen, tekenen en schuiven met vormelementen. Net zolang tot je tevreden bent en je de eerste schetsen kunt presenteren aan een klant. Daar is veel ervaring, beoordelings- en inschattingsvermogen  voor nodig. Dat ontstaat niet zomaar, dat kun je niet op school leren. Zoiets leer je door het vaak te doen, met vallen en opstaan en kritisch op jezelf en je klant te blijven.
Back to Top